توجه: این مطلب در مورد پرونده های فدرال و استانی صدق می کند


از جمله مسائلی که در مهاجرت بسیار مورد بحث بوده و هست موضوع بیمه تامین اجتماعی است. ارائه این مورد در هیچ یک از

 دستورالعمل های رسمی سازمان های مهاجرتی استانی و فدرال به عنوان مدرکی اجباری ذکر نشده است. تا حدود ۶ ماه قبل هم

 همواره توصیه می کردیم تا درخواست مدارک تکمیلی از جانب آفیسر بررسی کننده پرونده نشده است هیچ نوع مدرک اضافه تر

 از گواهی سابقه کار ارائه نشود تا این موضوع باب نشود.

اما در ۶ ماه اخیر روند بررسی پرونده های متقاضی های ایرانی به گونه ای بوده است که موضوع داشتن بیمه اهمیت بیشتر و

 بیشتری پیدا کرده است. آنچه می توان گفت این است که بیمه تامین اجتماعی صرفاً یک مدرک تکمیلی در جهت اثبات اشتغال به

 کار در یک شرکت می تواند بکار برود. آفیسرهای سازمان های مهاجرتی کانادا به خوبی از این موضوع مطلع هستند که طبق قوانین

 کشوری، هر شرکتی در ایران باید نیروهای استخدامی خود را به سازمان تامین اجتماعی معرفی نماید.

اما، ارسال پرونده های ناقص، اطلاعات متناقض و بعضاً ساختگی فراوان از سوی متقاضیان ایرانی در ماه های اخیر باعث بوجود

 آمدن شک و تردید نسبت به اصالت مدارک و اطلاعات شده است. ازینرو، توصیه می شود تا حد امکان برای آن بخش از سوابق

 کاری ادعای امتیاز شود که امکان اثبات آن ها از طریق مدارک محکم و معتبری مثل بیمه تامین اجتماعی یا استیتمنت بانکی واریز

 حقوق وجود داشته باشد.

برخی از حالت هایی که احتمال دارد باعث شک آفیسرها به واقعی بودن شرکت ها و اشتغال شوند و احتمال درخواست مدارک

 تکمیلی یا استعلام را بالا ببرند:

1- کیفیت نامناسب گواهی سابقه کار از نظر متن و محتوا

2- تناقض یا عدم یکدست بودن اطلاعات در قسمت های مختلف پروفایل یا پرونده

3- عدم وجود اطلاعات از شرکت در اینترنت چه بصورت وب سایت رسمی و چه اطلاعات در سایت های دیگر به شکلی که بتوان با

 وب سرچ وجود شرکت را تحقیق کرد

4- باز نشدن سایت ارائه شده در گواهی سابقه کار

5- صحیح نبودن اطلاعات تماس شامل آدرس و تلفن محل کار

6- پاسخگو نبودن شرکت در تماس های تلفنی یا ایمیل

7- نداشتن یا ناقص بودن سوابق بیمه تامین اجتماعی در صورت درخواست


توصیه می شود موارد بالا بسیار مورد توجه قرار بگیرند. همچنین پیشنهاد می شود مدارک حقیقی در اثبات سوابق کاری آماده

 سازی و در صورت لزوم ارائه شوند و نیز راه های ارتباطی مستقیم و مناسبی برای تماس با شرکت به جهت استعلام فراهم آورده

 شود.

این مدارک تکمیلی می تواند شامل موارد زیر باشد 


فیش حقوقی

رسید دریافت و پرداخت حقوق

قرارداد کاری معتبر

هر نوع مدرک دیگری که وجود شرکت و واقعی بودن اشتغال در آن را بتواند نشان دهد

در آخر اضافه می کنیم که در هر حالتی غیر از اینکه کل سوابق کاری ادعا شده دارای بیمه باشند لزوماً پرونده دچار مشکل نمی

 شود، آنچه اهمیت دارد و سرنوشت پرونده را تعیین می کند کیفیت مدارک ارسالی و در نهایت نظر و تشخیص آفیسر بررسی

 کننده پرونده است که تعیین می کند پرونده ای مورد قبول واقع شود یا ریجکت شود.